Vragen? Bel +31 (0)85 273 6387
PMC-online
strookjes phaos 0008 Laag 20

Stakeholdermanagement: meer draagvlak

17 apr. 2024

Stakeholdermanagement

Als projectleider ben je gedreven om vooruitgang te boeken. Je hebt een duidelijk doel voor ogen en werkt met je team aan een gemeenschappelijk resultaat. Maar te midden van dit streven naar succes, is er een cruciaal aspect dat vaak over het hoofd wordt gezien: de stakeholders. Dit zijn de mensen die misschien niet rechtstreeks bij de uitvoering van je project betrokken zijn, maar wel van vitaal belang zijn voor het succes ervan. Hoe ga je om met deze omstanders? Heb je ze in beeld, of ben je ze helemaal vergeten?

De vergeten stakeholder

Onlangs bevond ik mezelf in de positie van een vergeten stakeholder. Bij de fietsenstalling van het station werd ik geconfronteerd met een heel onvriendelijk geel bord. Het bericht was duidelijk: mijn vertrouwde fietsenstalling was niet langer beschikbaar en als ik mijn fiets daar toch neerzette, zou deze worden weggesleept. Natuurlijk keek ik om me heen, in de hoop op meer informatie of in elk geval een wegwijzer naar een alternatieve stalling. Helaas. Die informatie ontbrak op de talloze gele borden. Voor mij was dit een frustrerende ervaring die me liet beseffen hoe belangrijk het is om de eindgebruiker niet uit het oog te verliezen.

Vanuit het perspectief van een projectleider begrijp ik dat de focus ligt op het behalen van resultaten en het oplossen van problemen. Maar het is essentieel om de eindgebruiker (in dit geval ‘mij als reiziger) mee te nemen in het proces. Wanneer je je stakeholders in beeld houdt, voorkom je dat zij zich buitengesloten voelen en kun je ervoor zorgen dat ze het beoogde projectresultaat juist nog meer zullen waarderen. De kers op de taart voor iedere projectleider, toch?

Je stakeholders identificeren

Succesvolle projecten met tevreden eindgebruikers beginnen allemaal met het identificeren van alle relevante partijen aan het begin van het project om vervolgens het project vanuit hun perspectief te bekijken. Dit kunnen individuen zijn, maar ook groepen mensen met gemeenschappelijke belangen.

Als de projectleider van de fietsenstalling zich had ingeleefd in mijn situatie, had deze persoon begrepen dat ik behoefte had aan duidelijke informatie over het ‘waarom’ en een alternatieve oplossing. Een vriendelijk bord met excuses, het ‘rooskleurige toekomstplaatje’ van de gloednieuwe, goed verlichte en ruime fietsenstalling, en een routebeschrijving naar de tijdelijke stalling zou veel frustratie hebben voorkomen.

Stakeholdermanagement is de moeite waard

Natuurlijk kost het tijd en moeite om stakeholders te betrekken bij een project en goed met hen te communiceren. Maar deze investering betaalt zich terug in meer draagvlak en begrip, niet alleen voor het huidige project, maar ook voor toekomstige initiatieven.

Stakeholdermanagement in de praktijk: speciaal voor projectleiders

Wil je meer leren over stakeholdermanagement en hoe je effectief kunt communiceren met alle belanghebbenden? Schrijf je dan in voor de module Stakeholdermanagement. Na deze training ben je in staat om je stakeholders in kaart te brengen en om in hun informatiebehoeften te voorzien. Zo laat je jouw projecten slagen!

Auteur: Esther Bos